• August 4, 2021

Piekeren. Volgens mij doen we het allemaal weleens. Piekeren is dus normaal gedrag. Maar als je zoveel piekert dat het je belemmert wordt het een ander verhaal. En laat ik daar nu ook last van hebben.. Nu de vraag; wat doe je ertegen? Ik geef je tips en tricks om het piekeren te verminderen!

piekeren

Laat ik voorop stellen; ik ben vaak beter in adviezen geven dan ze zelf opvolgen… En ja, daar ben ik me bewust van hihi. Maar toch hoop ik door middel van dit artikel je het gevoel te geven dat je niet de enige bent die hier last van heeft. Het is normaal om te piekeren (met mate).

Piekeren over dingen die gebeurd zijn
Je hebt een bepaalde situatie niet heel handig aangepakt en baalt daar achteraf van. Logisch, heel begrijpelijk ook. Maar het vervelende hieraan is dat piekeren in zo’n situatie helemaal niets helpt. Gebeurd is gebeurd. Het enige wat je kunt doen is proberen te bedenken waar het mis is gegaan en hoe je dit een volgende keer anders kunt aanpakken. Zie het als een leermomentje en bekijk het van de positieve kant!

Piekeren over dingen die gaan gebeuren
Dit is ook een lastige. En dit kan ik zelf ook altijd heel goed haha. Me druk maken over dingen die gaan komen. Heb ik een spannende afspraak of moet ik iets doen wat ik lastig vind heb ik in mijn hoofd al honderden scenario’s voorbij zien komen. Uiteraard zijn die allemaal niet bepaald positief te noemen. Ik zie al voor me op welke tig manieren het weleens fout zou kunnen gaan. Vooral. Niet. Doen. Dit is zo zonde! Doordat je jezelf zo druk maakt over wat er misschien zou kunnen gebeuren leef je veel te veel in de toekomst. Daardoor ga je al ‘verkeerd’ zo’n moment of situatie in. Laat het op je afkomen, gewoon go with the flow! Ja, ik spreek uit ervaring 😉

Piekerkwartier
Oké, dit heb ik niet zelf bedacht, maar toch wil ik het even noemen. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar ach! Las iedere dag een piekerkwartier in. Pak je rust op een plekje waar je ongestoord er lekker op los kunt piekeren. Natuurlijk heb je buiten dat kwartiertje om ook genoeg momentjes waarop je aan het piekeren bent, maar probeer die te ‘bewaren’ voor later. Zeg als het ware tegen je gedachte “prima, maar deze gedachte komt straks aan bod tijdens het piekerkwartier”. Gooi tijdens dit kwartier alle piekergedachten eruit. In je hoofd, of hardop. Wat  jij het fijnste vindt. Ik kan je zeggen, dit lucht op. Wel moet je dit een tijdje doen voordat je kunt bepalen of het werkt voor je. Niet geschoten is altijd mis 🙂

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel wat bewuster bent geworden over piekeren en de mogelijke redenen hiervan. Misschien heb je iets aan mijn tips of herken jij jezelf hierin. Ikzelf vind het bijvoorbeeld erg fijn om herkenning te voelen. Dan heb ik toch een beetje het gevoel dat ik niet de enige ben. Dat voelt fijn!


 

Heb jij last van (overmatig) piekeren? En wat doe jij om dit te beperken?

Liefs Nina 

Volg Simplynspecial | Bloglovin’InstagramFacebook Twitter |

0

Leave a Reply

Your email address will not be published.